Mobilapplikationer gør det nemmere end nogensinde for forbrugerne at sammenligne priser i butikkerne, fordi de har prissammenligningsværktøjer med sig, når de er ude at handle.

Et eksempel på, hvad vi kan forvente – også i Danmark – er mobilapplikationen ShopSavvy, der gør det muligt at skanne en stregkode på et produkt ude i en butik med telefonens kamera og derefter søge blandt tusindvis af online- og lokale butikker efter den bedste pris på produktet.

Når den er fundet, kan brugeren enten købe online med det samme eller bruge telefonens indbyggede Google Maps til at finde butikken.
ShopSavvy har mere end 40 millioner brugere, og man kan ikke blot sammenligne priser, men også anmelde produkter, læse andre brugeres anmeldelser og sætte sine egne ting til salg. Det sidste udvider altså prissammenligningstjenesten til også at inkludere brugte varer. Man kan også dele billeder og priser, der ikke findes i ShopSavvys egen database.

ShopSavvy holder styr på de enkelte butikkers prispolitik. Det betyder, at man altid kan se, om den butik, man befinder sig i, er en af dem, der forpligter sig til at matche den laveste pris i andre butikker. Samtidig fortæller ShopSavvy brugeren, om andre lokale butikker har varen på lager, og på den måde er det nemt altid at få den ønskede vare til laveste pris, i den butik, man befinder sig i, hvis butikken har en relevant prisgaranti.

ShopSavvy har også åbnet for særdeles målrettet annoncering. Telefonen registrerer via gps, i hvilken butik brugeren befinder sig, og nabobutikken kan derfor rette markedsføring mod kunden, når hun skanner et produkt hos konkurrenten.

Dette er kun begyndelsen på den målrettede og personligt tilpassede markedsføring, vi kommer til at se fremover. I Danmark tilbyder Pricerunner prissammenligning via butikkernes stregkoder.