58 procent af danskernes køb af rejser, flybilletter, koncertbilletter, hotelophold, teater, museer og anden kultur, blev i 2014 foretaget på internettet ifølge ny brancheanalyse fra FDIH. Dette svarer til at der samlet blev brugt for 26,5 mia. kr. indenfor kategorien i det forgangne år. Rejser og kulturoplevelser er som kategori, således præget af en høj grad af digitalisering i disse år.
En vigtig del af forklaringen herpå, skyldes DSB’s satsninger med øget digitalisering. DSB ligger nemlig suverænt i spidsen hvad angår hvor handlerne indenfor rejser og kultur oplevelser foretages. DSB står bag ni procent af handlerne inden for kategorien, mens den nærmeste konkurrent er Billetnet.dk, hvor seks procent af handlerne inden for kategorien foretages.
At seks ud af ti kroner i det samlede forbrug i kategorien betales online, afspejler sig i den højere grad af planlægning der ligger forud for forbruget inden for rejser og kulturoplevelser. Impulskøb er mere udbredt inden for andre varekategorier og 44 procent angiver sparet tid som den primære årsag til at gøre handlen på internettet.
Samlet set handlede danskerne sidste år 18,5 mio. gange rejser og kulturoplevelser, hvilket svarer til 14 procent af det totale antal handler i 2014. Dermed var kategorien kun overgået af kategorierne Film, musik, bøger, spil og legetøj der stod for 15 procent samt Tøj, Sko og Smykker der stod for hele 18 procent.
Kilde: www.fdih.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…