58 procent af danskernes køb af rejser, flybilletter, koncertbilletter, hotelophold, teater, museer og anden kultur, blev i 2014 foretaget på internettet ifølge ny brancheanalyse fra FDIH. Dette svarer til at der samlet blev brugt for 26,5 mia. kr. indenfor kategorien i det forgangne år. Rejser og kulturoplevelser er som kategori, således præget af en høj grad af digitalisering i disse år.

En vigtig del af forklaringen herpå, skyldes DSB’s satsninger med øget digitalisering. DSB ligger nemlig suverænt i spidsen hvad angår hvor handlerne indenfor rejser og kultur oplevelser foretages. DSB står bag ni procent af handlerne inden for kategorien, mens den nærmeste konkurrent er Billetnet.dk, hvor seks procent af handlerne inden for kategorien foretages.

At seks ud af ti kroner i det samlede forbrug i kategorien betales online, afspejler sig i den højere grad af planlægning der ligger forud for forbruget inden for rejser og kulturoplevelser. Impulskøb er mere udbredt inden for andre varekategorier og 44 procent angiver sparet tid som den primære årsag til at gøre handlen på internettet.

Samlet set handlede danskerne sidste år 18,5 mio. gange rejser og kulturoplevelser, hvilket svarer til 14 procent af det totale antal handler i 2014. Dermed var kategorien kun overgået af kategorierne Film, musik, bøger, spil og legetøj der stod for 15 procent samt Tøj, Sko og Smykker der stod for hele 18 procent.

Kilde: www.fdih.dk