Der bliver ofte talt om, hvorvidt de fysiske butikker overlever eller ej. Spørgsmålet er dog ikke så sort og hvidt, påpeger rapporten The Future of Retail Space, der kommer med bud på, hvordan de fysiske butikker kan optimeres. 

83 procent af forbrugerne mener, at fysiske butikker er vigtige, fordi de giver kunderne mulighed for at se og røre et produkt. Tallene taler for sig selv og viser, at de fysiske butikker kan noget, som onlinebutikkerne ikke kan.

Ikke desto mindre så shopper flere og flere online. I 2021 forventes det, at 2 mia. mennesker køber produkter og services online. Det viser rapporten The Future of Retail Space fra Insider Trends.

Hvad skal de fysiske butikkers fremtidige rolle være, når vi lever i en tid, hvor mulighederne for shopping er over alt omkring os, uanset hvor vi er?

De største brands tænker allerede alle deres retail-kanaler såsom webshop, app og fysisk butik som én helhed, og får det hele til at spille sammen. Retail handler nemlig om meget mere end blot indholdet indenfor butikkens fire vægge – der skal tænkes ud af boksen.

Så spørgsmålet er: Hvordan kommer den fysiske butik til at støtte og spille sammen med resten af det digitale økosystem?

 

Engager forbrugeren

The Boston Consulting Group har fundet ud af, at brands, der engagerer forbrugerne følelsesmæssigt, både kan opkræve en højere pris for produkter og sælge mere. Et eksempel er Apples butikker. Her får kunderne mulighed for både at se, røre og spille på deres produkter, ligesom de kan betale for varer på flere måder, uden at der er deciderede kasseøer.

Shopping skal være en social interaktion, hvor kunden bliver underholdt. Det er også en af grundene til, at ’oplevelser’ er blevet et go-to buzzword inden for retailindustrien.

 

Skab oplevelser

I dag handler retail i større grad om at skabe minder snarere end at sælge produkter. Et eksempel er ’Shoppable Apartments’. Her er butikken ikke blot indrettet med tøj på et stativ eller sko på en hylde. Her er butikken indrettet som kundens drømmebolig, der er et Instagram-venligt paradis. I stedet for at tage til butikken med et bestemt formål in mente, besøger kunderne stedet for inspiration og ender ofte med at købe noget, som de ikke vidste, at de havde brug for.

Et anden interessant initiativ er eksempelvis Tommy Hilfigers ’Tommyland’, der var en endagsfestival.

 

Mikro-butikker er lig med bekvemmelighed

Store oplevelser er ikke den eneste måde, hvorpå de fysiske butikker kan gøre en forskel. Forbrugeren har ikke altid brug for en shoppingoplevelse med wow-faktor. Nogle gange vil forbrugeren bare have indkøbene overstået.

Mikro-butikker er en god måde, hvorpå brandet stadigvæk kan være fysisk til stede uden at have et oplevelsestungt format og fylde i gadebilledet. Ved at kombinere mindre butikker, der fokuserer på forskellige serviceydelser som click-and-collect eller personlig styling, med større flagskibsbutikker, kan retailere tilbyde serviceydelser, som passer til kundens dag-til-dag behov.

 

Datadrevne butikker

Når data er lig med indsigt, og indsigt minimerer enhver form for risici i køb og salg, burde enhver retailer omfavne data. De ledende retailere i dag benytter sig både af data, når de skal sælge, men også når de skal købe ind til deres butikker. I dag skal man altså vide, hvad der foregår udenom sin fysiske butik: Hvilke typer bor i nærområdet? Hvor mange penge bruger de? Hvad laver de i deres fritid? Jo bedre, man kender sin målgruppe, jo bedre kan den fysiske butik imødekomme den.

Et af de brands, der har taget dette til sig, er Nike. Nike har åbnet en butik på den kendte shoppinggade Melrose Avenue med navnet ’Nike by Melrose’. Butikken har fået navnet, fordi den er udformet efter de lokale NikePlus-medlemmer. Nike har altså brugt data fra sin app til at få indsigt fra medlemmernes opførsel. På den måde har de fundet ud af, hvor butikken skulle ligge, ligesom de også ved, hvilke produkter de skal sælge, og hvilke services de med fordel skal tilbyde.

 

Gør det til et sted, hvor man har lyst til at komme

Man skal tænke på sin butik, som var det et sted. Hvad kan man gøre med sin butik, så folk har lyst til at komme og bruge sin tid der? Kunne man tilføje et spiseområde eller have undervisning, hvor folk kunne komme og lave sine egne ting? Det kan også være så simpelt som at lave nogle behagelige sideområder rundt i butikken, hvor kunderne kan stoppe op og slappe af.

Man kan vinde stort på at tilføje lidt ekstra til sin butik. Uanset om det er value-for-money, mens man shopper, som at byde kunden på en drink, eller om man tilbyder ekstra services, som kunden kan tilkøbe.