I 2015 vil smartphonen for første gang overgå computeren som det mest brugte online shoppingværktøj.

Ifølge rapport fra Demandware, der udbyder af e-handelsløsninger, vil smartphonen i år overhale computeren som det foretrukne shoppingværktøj. Forudsigelsen kommer efter at onlinehandlen via mobiltelefonen steg med 61 procent frem mod fjerde kvartal i 2014 og i samme kvartal udgjorde 33 procent af online trafikken.

Rapportens konklusioner, der er baseret på svar fra 1100 internationale virksomheder, antyder således en stigende vigtighed i at prioritere det mobile design. Alle kræfter skal dog ikke sættes ind på det mobile område, da undersøgelsen ligeledes afslørede en tendens til, at vi benytter os af flere enheder i købsprocessen.

Fra fjerde kvartal i 2013 til fjerde kvartal i 2014, steg antallet af forbrugere, der besøger flere enheder i løbsprocessen nemlig med 14 procent. Dette betyder at 21 procent i sidste kvartal af 2014, benyttede sig af flere enheder før de foretog det endelige køb. Derfor er det også vigtigt at virksomhederne arbejder med at strømligne online shoppingoplevelsen på tværs af enheder, for at imødekomme forbrugernes voksende forventninger til problemfri og personlig online navigation, således at eksempelvis kurv, anbefalinger og kampagner bevæger sig med dem.

Den stigende brug af smartphonen, er dog ikke lig med at forbrugerne bruger mere tid på siderne de besøger. Til gengæld besøger de siderne oftere, hvilket sandsynligvis er udtryk for at de er blevet mere trygge ved den online færden, men samtidigt også forvænte med responsivt design, hvorfor de hurtigt mister tålmodigheden, hvis det ikke lever op til forventningerne.

Kilde: www.detailfolk.dk