Ny betegnelse for den moderne og tilpasningsdygtige shoppinggade.
Mary Portas er retailekspert i England og har blandt andet været førstedamen bag relanceringen af Harvey Nichols. Hun er også kendt for at redde butikker på kanten af konkurs – også med et filmhold i nakken, hvilket har givet en række underholdende og lærerige tv-programmer (se blandt andet Mary, Queen of Shops, Mary Portas: Secret Shopper og Mary, Queen of the High Street). Hun er stærk fortaler for de fysiske butikker – og vil gå langt for at redde dem – men har også en stor forståelse for, hvad forbrugerne vil have. Hun har derfor valgt at omformulere ”high street” til ”super high street”. Forklaringen kommer herunder.
Når man ser nogle af hendes tv-shows, hører hende holde foredrag eller læser nogle af hendes artikler eller tweets, fremgår det tydeligt, at hun elsker sanselige og intense butikker, passionerede ejere og personale og den stolte faglighed.
I en af hendes artikler fortæller hun om en ny skobutik, Grenson, hvor ejeren har inviteret hende på besøg, og hvor hun får en fantastisk behandling og service. Ejeren, Tim Little, der har været i reklamebranchen det meste af sit liv, er passioneret om brandet, butikken og skoene – specielt den høje kvalitet betyder meget for ham – og han er en rigtig sælger; kan alle produkternes kvaliteter udenad, fortæller historier og sætter kunden i centrum. Butikken er både til stede online og offline – og Tim Little fortæller Mary Portas, at han kan sælge to par sko i butikken, for hver gang han sælger et par online. Den personlige service – og et godt sælgergen – betyder, at andelen af den totale omsætning i butikken er høj, men samtidig er der et godt salg af sko gennem online-butikken (som selvfølgelig kan byttes i den fysiske verden). Denne fortælling hænger fast i Mary Portas’ hukommelse, og hun skriver følgende:
“That’s what I mean when I use the term Super High Street. Good retailers will serve people in the channel that people prefer; local shops, malls, supermarkets, boutiques, department stores, online, street markets and more. Thanks to the internet, and to enterprising retailers like Grenson, we have more choice and convenience than ever before. But Tim’s point is that where his business is strongest is when it’s face-to-face with customers and the beautiful products can be displayed physically in an alluring way.
Grenson shows us how a perfect customer experience makes people feel special and gets them buying. And everybody please remember, you can’t get your hair done, grab a quick drink when you fancy it, have your shoes mended, collect your prescription or dry cleaning quickly on the web (yet).
Shops are about interaction, goods, stories, thrills, discoveries, display, advice, charm, selling, seduction, a bit of glamour and most of all people – and I know we’ll always want all of those things in our lives.
I’ve been talking about this for ages and doing reports for the government and so I was delighted when I read a report by Deloitte recently. Deloitte’s analysis and recommendations fully support what we said (two years ago) in our review and the policies the government is currently planning. The great bit is that what we knew continues to be endorsed by research evidence.
Blow me – would you believe that when people are asked about their High Street they are still very positive towards it? They like the convenience, they like the community to have a gathering place, they like the mix of businesses and other facilities. More big news! 60 percent want free parking! They also want vacant shops to be filled and they want a choice of independent shops.”
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…