Læs mere om de to mega-trends ’clicks and bricks konvergerer’ og ’fremtidens super consumer’ her.Ifølge e-handelshuset Hedal:Kruse:Brohus vil især to trends gøre sig gældende inden for fremtidens e-handel. Læs med her.
Af Hedal:Kruse:Brohus
Sidst i oktober inviterede FDIH i samarbejde med IBM på en unik medlemstur til London, der pt. betegnes som et af verdens hot spots i forhold til e-commerce og multi-channel retail. Turen, som Hedal Kruse Brohus naturligvis deltog i, bød foruden inspirerende kundecases og faglige indlæg fra e-handelseksperter på en guidet tur til de mest innovative og digitaliserede butikker i London.
På turen blev det tydeligt, at to gennemgående megatrends vil komme til at dominere fremtidens e-handel; ’clicks and bricks konvergerer’ og ’fremtidens super consumer’.
Clicks og bricks konvergerer
Den første megatrend ‘clicks og bricks konvergerer’ handler om, hvordan flere og flere virksomheder begynder at integrere online (clicks) og offline (bricks). Et af de mest almindelige og efterhånden velkendte eksempler på ’clicks og bricks’ er de virksomheder, der giver kunderne mulighed for at afhente deres webshopordre i en fysisk butik. Eller de butikker, der giver kunderne mulighed for at bestille online på webshoppen direkte i butikken.
Ifølge verdens førende e-handelseksperter vil trenden blive mere og mere udtalt og tilbyde kunderne mange flere ’clicks and bricks’ muligheder end i dag. For eksempel vil window shopping fra en digital skærm i butiksvinduerne blive mere og mere almindeligt.
Forbipasserende kunder kan således se et fedt sæt tøj udstillet på en mannequin i vinduet og via den digitale touchskærm bestille tøjet med det samme direkte i butikkens webshop. Det bliver i fremtiden ligeledes muligt at placere en ordre i en webshop i løbet af dagen og derefter hente varerne på vej hjem fra arbejde på et ’click and collect’ sted i nærheden.
Vi vil også opleve flere og flere pop-up stores placeret på unikke lokationer, hvor virksomhederne normalt ikke har butikker. I de specialdesignede pop-up stores vil der foruden en specialudstilling med et udvalg af produkter hovedsageligt være placeret store digitale touchskærme, hvorfra kunderne kan placere deres ordrer direkte i webshoppen.
Fremtidens super consumer
Den anden megatrend inden for e-handel er fremtidens forbruger den såkaldte ’super consumer’. En super consumer er altid online, informationssøgende, passioneret og bruger sociale medier til at finde frem til produkter og til at beslutte sit næste køb. En shoppingoplevelse skal i de nye forbrugeres øjne skabe en forbindelse mellem dem og brandet, lade dem udtrykke deres passion, være med til at udvikle dem og gøre en forskel.
Med andre ord forventer den kommende generation af forbrugere en fantastisk kundeoplevelse af autentiske brands. Som virksomhed eller e-handler kan man med fordel vinde de nye super consumere ved at skabe en åben, oprigtig og autentisk dialog med dem, give dem lov til at udnytte deres kreative sjæle og sørge for at være til stede online de steder, hvor de deler deres passion og interesse med ligesindede fx på blogs, i kundeklubber etc.
Er danske e-handlere klar til fremtidens e-handel?
Mange e-handlere med strategiske webshops baseret på komplette softwareplatforme vil uden tvivl kunne indfri kravene fra fremtidens forbrugere, både når det kommer til bekvemmelighed og til en fantastisk kundeoplevelse. Det kræver dog – som bag en hver succesfuld e-handelsløsning – at de har styr på data, er villige til at investere tid, ressourcer og penge i det og ikke mindst, at de samarbejder med en eller flere ambitiøse og professionelle partnere, når det kommer til konceptudvikling, design og udvikling og implementering af udvidelserne.
Click og bricks konvergerer og er et andet ord for cross channel. Se eksempler på ‘click and collect’ i flere af artiklerne her på crosschannel.dk.
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…