Man er nødt til at være noget for nogen. Hvis man ikke er det, er man intet for alle – og så ophører man med at eksistere. De næste mange år vil der fortsat være imperier, der styrter sammen ud fra denne problemstilling.

Legetøjsgiganten Toys‘R’Us er et eksempel på storhed og fald. I de gode gamle dage før e-handel var der ingen, der kunne matche det store udvalg hos Toys‘R’Us. Det kan internettet nu, og ingen detailhandler er så stor, at internettet ikke er større. På en måde blev Toys‘R’Us ramt af det, der førhen var deres styrke.

Grundlæggeren Charles Lazarus var kryptolog under anden verdenskrig, og da han vendte hjem efter krigen grundlagde han Children’s Bargain Town, der solgte møbler til børneværelser. Kunderne efterspurgte legetøj, og derfor begyndte han også at sælge det. Legetøjet var så populært, at det snart blev det eneste i sortimentet, og konceptet voksede med flere og større butikker. Det udviklede sig til et supermarked med legetøj, og Charles Lazarus var først på teknologibølgen og indførte computerstyret logistik allerede i starten af 80’erne.

Som en rigtig amerikansk historie udnyttede Toys‘R’Us også sin position i markedet til at kræve lange betalingsfrister fra leverandørerne. Toys‘R’Us skulle desuden have legetøj leveret før konkurrenterne og have eneret til salg af udvalgte produkter, mens producenterne skulle betale for annoncering til fordel for Toys‘R’Us. Da computerspil kom frem, var Toys‘R’Us de første til at satse på området. På alle måder var der således tale om en moderne, fremtidstænkende virksomhed, der byggede en stærk position i markedet ved at være hurtigere til at omstille sig til fremtiden end andre.

Men så kom internettet, e-handel og nye forbrugsmønstre. Toys‘R’Us fulgte en strategi, hvor de som mange andre markedsdominerende virksomheder beskyttede sit monopol. De opdagede ikke, at de moderne forbrugere enten vil have lave priser og hurtig levering af alt, hvad der kan købes på nettet, eller en sjov, inspirerende butik med gode oplevelser for ungerne, når de køber legetøj.

Derfor har den lille legetøjsbutik med det dygtige personale lettere ved at overleve i fremtiden. Toys‘R’Us og legetøjs-supermarkedet er fortid. Det kan man græde over, men man kan også tørre øjnene, tage en kiks og se fremad.