Teknologi har gen-opfundet handel. Det har ændret forbrugernes forventning til købs oplevelsen, og åbnet en masse nye muligheder for at engagere forbrugerne i brands på tværs af købs mønstre.

I denne sammenhæng spiller betalings-systemerne også en væsentlig rolle. Nedenfor giver vi de tre mest markante tendenser fra Money 20/20 begivenheden.

Nye betalings former under udvikling.

Betaling er ved at blive til en vare i selve købsoplevelsen. Der forventes gnidningsfri udtjekningsoplevelser kombineret med samme niveau af sikkerhed, som ved alle eksisterende betalingsformer.

Digital handel er ikke længere begrænset af computer eller telefon. Det kan ske via et utal af forbundne enheder. Det handler om, at imødekomme forbrugernes behov og sikre dem den kontrol over betalingssystemet.

Den kunstige intelligens’ store dag.

Kunstig intelligens har eksisteret længe, og var allerede tilgængelig i handelsregi i 80’erne. Men det er ikke før 00’erne at trenden får et ordentligt afsæt. Det betyder, at vi i dag kan forvente at kunstig intelligens vil transformere mange industrier i løbet af de næste 10 år, herunder også betalinger.

Her er der blandt andet tale om chatbots og machine learning der vil hjælpe til at forbedre servicer, personliggørelse og sikkerhed i forbindelse med betaling. Ifølge Dr. Matt Wood er machine learning vejen til vækst.

Kinesernes bruger deres penge udlands.

I 2015 købte kinesiske forbrugere for første gang mere via mobilen end via computeren. I 2016 var to tredjedele af digitale indkøb mobil baseret. Det er livsstilsdrevne apps med handelskapacitet, som Alipay og WeChat, der sætter skub i de mange mobile transaktioner i Kina og efterhånden også udlands.

Kinerserne rejser mere og mere til udlandet. Det forventes faktisk, at der vil være en samlet årlig vækstrate på 7,3 % på udlands rejser frem til 2030.

Læs nærmere om disse tre tendenser her