Mange udenlandske netbutikker betaler ikke moms i Danmark. Det er et problem, da statskassen årligt går glip af cirka en halv mia. kroner, ligesom at det udhuler de danske netbutikkers konkurrenceevne.
Udfordringen har ikke udsigt til at blive mindre, da den danske nethandel i udlandet er i kraftig vækst. Eftersom nogle af de udenlandske netbutikker ikke afregner moms, kan de tilbyde varerne billigere. Cirka en fjerdedel af de danske nethandelskroner i 2014 gik til udenlandske netbutikker.
Skat har de seneste år haft stor fokus på området, hvilket har ført til en tredobling i momsopkrævningen på tre år. På trods af Skats indsats, vurderer Dansk Erhverv at statskassen går glip af et beløb på den gode side af en halv mia. kroner årligt.
Skats indsats indebærer blandt andet en såkaldt søgerobot, der afsøger udenlandske netbutikker med dansk forbrugeraktivitet. Der foretages prøvekøb for at teste hvorvidt momsen afregnes, og medarbejderne foretager jævnligt kontrolbesøg hos fragt- og postvirksomheder. Ydermere var Skat adskillige gange i kontakt med udenlandske skatteadministrationer i det forgangne år. Selvom indsatsen gav ekstra i statskassen, tyder meget dog på, at der skal en større indsats til, for at lappe det store hul i statskassen sammen.
Kilde: www.finans.dk
Sådan undgår butikkerne at knække
Danskerne frygter for deres privatøkonomi og køber mindre, end de plejer. Men det er afgørende at holde hjulene i gang med onlineshopping tilpasset…
12 innovative retailkoncepter
Bemandingsløse butikker, sensoriske rum og børnetøj på abonnement. Det er blot nogle af de koncepter, der ifølge Euromonitor repræsenterer fremtidens…
Salesforce Research: Forbrugere sætter nye krav til kundeoplevelsen
Salesforce Research har udgivet sin tredje ‘Connected Shoppers Report’, der fremlægger en kompleks forbrugerrejse, som i stigende grad integreres i…
Tre retailere du skal holde øje med
Et blogindlæg via e-handelsspecialistvirksomheden Impact udpeger tre interessante retailere fra udlandet, som brancheaktører med fordel i den…
Hvem er forbrugerne?
Forbrugernes købsadfærd har ændret karakter i løbet af et årti. Moderne forbrugere er nådesløse, illoyale og prisfokuserede. De forventer at blive…
Er indkøbsoplevelsen i din butik tiden værd for kunderne?
Med fuld fokus på de ændrede markedsvilkår og et godt greb i den oplevelsesøkonomiske værktøjskasse, kan små og mellemstore butikker i detailhandlen…
Millennials og generation Z fortrækker fysiske butikker
Bedst som vi troede at den unge generations onlinehandel ville undergrave de fysiske butikkers eksistens, viser en ny undersøgelse at de såkaldte…
Statistik: 37 kundeoplevelser du skal kende i 2019
En ny analyse viser statistikker på 37 forskellige kundeoplevelser, som enhver detailhandler bør kende til i 2019.
Nordisk retail-rapport: Udsalg truer danske butikker
Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg. Samtidig siger…