Zalando Media Solutions, ZMS, er navnet på en ny datadrevet medieplatform, som skal koble brands sammen med forbrugerne.

Via forbrugerindsigter baseret på mere end 17 millioner aktive kunder kan Zalando nu tilbyde brands en unik medieplatform, Zalando Media Solutions, at markedsføre sig på. Data om forbrugerne og deres købsmønstre kan således bruges til at gøre markedsføringen mere relevant både for brandets og forbrugerens vedkommende.

I de senere år er der sket et skifte inden for markedsføring, som i stigende grad bliver datadrevet, og det vil Zalando imødekomme med deres nye medieplatform.

TØJ har talt med Jerome Cochet, som er Senior Vice President i Zalandos Department for Marketing & Sales, om det nye initiativ fra onlinegiganten.

”Hos Zalando ønsker vi at flytte os fra at være en traditionel online retailer til at blive en moderne fashion platform. De sidste to år har vi arbejdet på Zalando Media Solutions, som helt konkret gør det muligt for brands at ramme en meget specifik målgruppe. Det er en unik løsning, som kan tilpasses både større og mindre brands alt efter behov,” fortæller Jerome Couchet til TØJ.

Moderne online platform
Ifølge ham er ZMS en win-win situation for både brands, kunder og Zalando. Brands får mulighed for at komme i direkte kontakt med en meget attraktiv gruppe af forbrugere. Forbrugerne bliver eksponeret for relevante og personlige nyheder fra brands. Og Zalando opnår øget trafik og kan således tilpasse sin ekspertise inden for digital markedsføring over for partnere.

”Hvis en ung kvinde på 25 år for nylig har købt yogatøj, så vil hun sandsynligvis også være interesseret i at vide mere om yogamåtter. I dette tilfælde ville det være oplagt for et brand, der laver yogamåtter, at lave målrettet markedsføring over for denne kvinde, og det er netop det, som ZMS kan hjælpe med,” forklarer Jerome Cochet.

ZMS er allerede lanceret på alle de 15 markeder, hvor Zalando er til stede, og flere store brands benytter den nye medieplatform heriblandt Bestseller, Adidas og G-Star.

”Vi forventer os meget af den nye platform, og vi har allerede fået positiv feedback på det nye initiativ, hvor man som brand har mulighed for at skræddersy sin kommunikation over for forbrugerne. Indtil videre har det primært været brands i modebranchen, som har benyttet sig af den nye medieplatform, men vi oplever, at brands fra livsstilsbrancherne også er meget interesserede i løsningen,” siger Jerome Couchet.

Kilde: Branchebladet TØJ